Translate

Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

ΑΣΙΑ, ΠΕΡΣΙΑ-ΣΑΣΣΑΝΙΔΕΣ, ΙΝΔΙΑ-ΓΚΟΥΠΤΑ- ΑΡΧΑΙΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ

ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΣΑΣΣΑΝΙΔΩΝ ΣΤΗ ΠΕΡΣΙΑ ' ΟΙ ΓΚΟΥΠΤΑ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ

  • Το 208 μ.Χ Ο Αντασίρ στέφεται βασιλιάς της Περσίδας και ενώνει τους Πέρσες φεουδάρχες με όπλα του
    ΣΑΣΣΑΝΙΔΕΣ
    ΣΑΣΣΑΝΙΔΕΣ
    άλλοτε τη διπλωματία και άλλοτε τη βία.
  • Το 224 μ.Χ Οι Σασσανίδες υπό τον Αντασίρ νικούν τον στρατό του Αρτάβανου Ε’ αποτινάσσοντας την επικυριαρχία των Πάρθων και οδηγούν στην εξουσία τη δυναστεία των Σασσανιδών.
  • Επίσημη θρησκεία τους είναι ο Ζωροαστρισμός που κληρονόμησαν από τους Αχαιμενίδες, απαλλαγμένο όμως από το μονοθεϊκό του χαρακτήρα. Από τους ιερείς – μάγους της συγκεκριμένης θρησκείας προήλθε η λέξη μαγεία. Οι μάγοι απένειμαν δικαιοσύνη, ασκούσαν τη δημόσια διοίκηση και επόπτευαν τους ηγεμόνες της αυτοκρατορίας με τη βοήθεια δικτύου κατασκόπων.
  • Ο μάγος Τανσάρ περισυλλέγει τα διασκορπισμένα κείμενα του Ζωροαστρισμού και συγκροτεί τηνΑβέστα που αποτελεί τη βίβλο της θρησκείας.
  • Στην κοινωνική διαστρωμάτωση υπάρχουν οι ακόλουθες τάξεις:
  1. Στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκεται ο βασιλιάς.
  2. Κλήρος (ιερείς – μάγοι).
  3. Στρατός (πεζικό και ιππικό).
  4. Γιατροί, ποιητές, αστρονόμοι, λογιστές, υπάλληλοι.
  5. Τεχνίτες, έμποροι, καλλιεργητές.
  • Το 241 μ.Χ ο Σαπώρ Α’ διαδέχεται στο θρόνο τον πατέρα του και επεκτείνει την αυτοκρατορία. Είναι ανεκτικός απέναντι σε όλες τις θρησκείες, ακόμη και το Μανιχαϊσμό (Ζωροαστρισμός αναποδογυρισμένος), αλλά μετά το θάνατό του ο μάγος Καρτίρ συλλαμβάνει τον ηγέτη του Μανιχαϊσμού Μάνη.
  • Το 309 μ.Χ ο Σαπώρ Β’ που αποτελεί τον πιο σκληρό Σασσανίδη αυτοκράτορα, ξεκινάει διωγμούς εναντίον των χριστιανών, των Εβραίων και άλλων θρησκευτικών μειονοτήτων.
  • Το 350 μ.Χ τα ανατολικά σύνορα της αυτοκρατορίας κινδυνεύουν από τους Λευκούς Ούννους ή Εφθαλίτες, που πιθανά συγγένευαν με τους Ούννους και αργότερα εγκατέλειψαν τη νομαδική ζωή.
  •  Αξιοσημείωτο είναι πως οι Λευκοί Ούννοι ασκούν την πολυανδρία.
  • Το 484 μ.Χ οι Λευκοί Ούννοι νικούν τους Σασσανίδες και φονεύουν το βασιλιά τους Περός. Καθιστούν τους δεύτερους υποτελείς και από τα κατεκτημένα εδάφη ξεχύνονται στη Βόρειο Ινδία και διαλύουν τη δυναστεία των Γκούπτα.
  • Περιορίζει τη γραφειοκρατία, μεταρρυθμίζει το φορολογικό σύστημα, αναδιοργανώνει το στρατό.
  • Η δυναστεία των Σασσανιδών θα διαλυθεί τον 7ο αιώνα από την επέλαση των Αράβων.
  • Στο τέλος του 5ου αιώνα στην Περσία εμφανίζεται μια θρησκευτική αίρεση από τον πρώην ιερέαΜαζντάκ που κηρύσσει κάποιου είδους πρωτόγονο κομμουνισμό και καλεί ανοιχτά σε πολιτική και κοινωνική εξέγερση.
  • Ο Χορσόης Α’ ζητάει την βοήθεια των Τούρκων για την εκδίωξη των Λευκών Ούννων και αυτοί ανταποκρίνονται πρόθυμα.
  • Το 78 μ.Χ οι Κουσάν (επιμειξία Κουσάν και ομάδας λαών της κεντρικής Ασίας) υπό τον Κανίσκα κατέχουν τη Βακτηριανή και την Κεντρική Ασία και κατόπιν επεκτείνονται στη Βόρειο Ινδία.
  • Την εποχή του Κανίσκα το εμπόριο ανθεί και ο ίδιος ενδιαφέρεται για τις τέχνες. Επίσης προστατεύει το βουδισμό και συγκεντρώνει γύρω του λόγιους βουδιστές.
  • Οι αναθεωρητές βουδιστές (Μαχαγιανιστές) διασπώνται από τους παραδοσιακούς (Χιναγιανιστές) και είναι αυτοί που αργότερα θα εξαπλωθούν στην Κίνα.
  • Το 100 μ.Χ ο Κανίσκα δολοφονείται και 1 αιώνα αργότερα οι Σασσανίδες θα ανατρέψουν τους Κουσάν.
ΓΚΟΥΠΤΑ ΙΝΔΙΕΣ
ΓΚΟΥΠΤΑ ΙΝΔΙΕΣ
  • Στις αρχές του 4ου αιώνα εμφανίζεται η δυναστεία των Γκούπτα και μέχρι το θάνατο τουΤσαντραγκούπτα το 356 μ.Χ θα έχουν θέσει υπό τον έλεγχο τους σημαντικό μέρος της Β. Ινδίας.
  • Ο γιός του Σαμουντραγκούπτα επεκτείνει ακόμα περισσότερο το βασίλειο και υπό την ηγεμονία του η δυναστεία θα φτάσει στο ζενίθ.
  • Ο Τσαντραγκούπτα Β’ αποτελεί απόστολο της ειρήνης, είναι προστάτης των τεχνών και οδηγεί το βασίλειο στο απόγειο της πολιτιστικής άνθησης. Ο βασιλιάς εμπνέει νέα αίσθηση προσωπικής ελευθερίας, θρησκευτικής ανοχής και κοινωνικής τάξης.
  • Στα νοσοκομεία της πρωτεύουσας Παταλιπούτρα, νοσηλεύονταν δωρεάν οι φτωχοί όλων των λαών.
  • Οι Γκούπτα υποστηρίζουν τον Ινδουισμό που δίνει ώθηση λογοτεχνία και επιστήμες (μαθηματικά, αστρονομία).
  • Ο μαθηματικός Αριανμπάτα χρησιμοποιεί το Π, αρνητικούς αριθμούς και εξισώσεις δεύτερου βαθμού.
  • Επίσης αναπτύσσεται η αυλική ποίηση και το θέατρο. Ο Καλιντάσα είναι ο πιο διάσημος ποιητής και θεατρικός συγγραφέας της εποχής. Ακόμα δημιουργείται το Κάμα Σούτρα.
  • Στην κοινωνία, μεγάλη δύναμη αναπτύσσουν οι συντεχνίες που ελέγχουν ακόμα και την ιδιωτική ζωή, προσφέροντας παράλληλα προστασία στα μέλη τους. Έχουμε άνθηση του εμπορίου και της γεωργίας.
  • Η εξουσία του βασιλιά περιορίζεται από τους ιερούς νόμους, είναι αποκεντρωμένη και ο έλεγχος επιτυγχάνεται με δίκτυο κατασκόπων. Στο δίκαιο, οι οφειλέτες τιμωρούνταν με ποινές και στη μετά θάνατο ζωή ενώ τα χρέη τους περνούσαν στους κληρονόμους τους.
  • Οι γυναίκες απολάμβαναν περιορισμένη αλλά ουσιαστική ελευθερία. Οι περισσότερες οικογένειες ήταν μονογαμικές αλλά υπήρχε και η πολυγαμία. Επίσης υπήρχε και η θυσία των Σάτι (καλής συζύγου) μετά το θάνατο του άντρα.
  • Το 415 μ.Χ στο θρόνο ανέρχεται ο Κουμανραγκούπτα.
  • Το 467 μ.Χ πεθαίνει ο τελευταίος αυτοκράτορας της δυναστείας Σπανταγκούπτα.
  • Πριν το 500 μ.Χ εισβάλουν οι Λευκοί Ούννοι και η αυτοκρατορία κατακερματίζεται σε μικρά αντιμαχόμενα βασίλεια.
Συμπεράσματα:
  1. Οι Σασσανίδες αποτινάσουν την επικυριαρχία των Πάρθων τον 3ο αιώνα και δημιουργούν ένα δεύτερο Πέρσικο πολιτισμό. Στα τέλη του 5ου αιώνα γίνονται υποτελείς των Λευκών Ούννων μέχρι να τους διώξουν με τη βοήθεια των Τούρκων. Ενώ τον 7ο αιώνα θα διαλυθούν οριστικά με την έλευση των αράβων.
  2. Στο κοινωνικό επίπεδο τις 2 ανώτερες τάξεις αποτελούν ο κλήρος και ο στρατός ενώ ακολουθούν τα πνευματικά επαγγέλματα, με τελευταία τα χειρωνακτικά. Αξιοσημείωτη είναι η εμφάνιση της θρησκευτικής αίρεσης του Μαζντάκ που κατά βάθος πρόκειται μάλλον για κάποιο κίνημα με αρχές πρωτόγονου κομμουνισμού.
  3. Η δυναστεία των Γκούπτα στην Ινδία στις αρχές του 4ου αιώνα οδηγεί την αυτοκρατορία σε πολιτιστική άνθηση και σε ακμή των επιστημών. Επίσης έχουμε την ανάδειξη ενός κράτους πρόνοιας όπως και με τη δυναστεία των Μαουρία. Στο κοινωνικό πεδίο σημαντικό ρόλο έπαιζε η εμφάνιση συντεχνιών, ενώ η εξουσία του επιβάλλονταν με τη βοήθεια κατασκόπων. Οι γυναίκες αν και φαίνεται να είχαν ουσιαστικές ελευθερίες, σε μεγάλο βαθμό πρέπει να ήταν εξαρτημένες από τους άντρες, ίσως αυτό να εξηγεί και την εμφάνιση του φαινομένου των θυσιών όταν πέθαινε ο σύζυγος. Η αυτοκρατορία θα καταλυθεί από τους Λευκούς Ούννους.

ΠΗΓΗ:TIME LIFE BOOKS/ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου