Translate

Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

ΑΣΙΑ: ΚΙΝΑ-ΙΝΔΙΑ-ΑΡΧΑΙΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ

  ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΑΣΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ
      ΧΑΡΑΠΑ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ    ΑΣΙΑ
  • 2.500 π.Χ στην κοιλάδα του Ινδού, στο σημερινό Πακιστάν, έχουμε τη δημιουργία πολιτισμού από λαό άγνωστης προέλευσης. Η πόλη Χαράπα είναι επίκεντρο του ομώνυμου πολιτισμού.
Κύρια επιτεύγματα είναι:
  • Δημιουργία κατοικιών πάνω από τη στάθμη των πλημμυρών του ποταμού.
  • Χτίσιμο τεράστιας ακρόπολης που στο απόγειό της (2.300 π.Χ) κατοικούνταν από 35.000 κατοίκους.
  • Νοτιότερα στον κάτω Ινδό χτίζεται η πόλη Μόεντζ Ντάρο που θεωρείται αριστούργημα αρχιτεκτονικήςκαι είναι πανομοιότυπη με την Χαράπα.
  • Οι πόλεις ήταν χτισμένες βάσει σχεδίου και το κάθε σπίτι είχε λουτρό, κάτι που ήταν καινοτόμο για την εποχή.
  • Υπήρχε μεγαλοφυούς σύλληψης αποχετευτικό δίκτυο.
  • Οι κάτοικοι της περιοχής ήταν οι πρώτοι που καλλιέργησαν βαμβάκι και επίσης επιδόθηκαν στην αγγειοπλαστική και την κοσμηματοποιία, αναπτύσσοντας ανθηρό εμπόριο. Στην περιοχή σπάνιζε ο ορείχαλκος.
  • Οι κάτοικοι ήταν μάλλον ειρηνικοί, οι οποίοι δεν άφησαν γραπτή ιστορία, θρησκευτικά κείμενα και λογοτεχνικά έργα, εντούτοις τέτοια πρέπει να υπήρχαν. Επίσης δεν έχτισαν ανάκτορα ή μεγάλους ναούς.
  • Αρχικά λάτρευαν τη θεά μητέρα και αργότερα διάφορα ζώα.
  • Από το 1.800 π.Χ αρχίζει η παρακμή του πολιτισμού της Χαράπα που διήρκησε περίπου 500 έτη. Τα αίτια είναι άγνωστα και μια υπόθεση είναι η διαταραχή της οικολογίας του τόπου.
  • Κατόπιν διαδραματίζεται η διείσδυση φυλών του Ιρανικού οροπεδίου και η επιμειξία. Έτσι η κληρονομιά της αστικής ζωής μετατοπίστηκε Ανατολικά στο Γάγγη και Βόρεια.
  • Δημιουργία οικισμών στις πεδιάδες της Νοτιοανατολικής Ασίας, οι οποίοι καλλιέργησαν το ρύζι και έμειναν γνωστοί με το όνομα ο λαός του Χοράτ.
                Κύρια επιτεύγματα είναι:                                                                                      ΚΟΙΛΑΔΑ ΙΝΔΟΥ ....
  • Η τελειοποίηση της τέχνης του χυσίματος αντικειμένων από ορείχαλκο, κάτι που θεωρείται από τα μεγαλύτερα πρώτα επιτεύγματα της ανθρωπότητας.
  • Η οικονομία της περιοχής ήταν απλή και δεν ξεπέρασε το στάδιο της γεωργίας του χωριού και της οικοτεχνίας.
  • Καταπληκτικές όσο και ανεξήγητες ικανότητες στην κεραμική και τη μεταλλουργία.
  • Παρά την τεχνολογική του ικανότητα ο λαός του Χοράτ δεν έφτιαξε πόλεις, δεν οικοδόμησε ναούς, δεν είχε ηγεμόνες, δεν είχε πολιτικό μηχανισμό, ούτε ιεραρχημένη κοινωνική δομή.
  • Τα επιτεύγματά του επηρέασαν την Κίνα.
  • Στην Βόρειο Κίνα κατά μήκος του Κίτρινου ποταμού δημιουργήθηκε ο αυτάρκης και σταθερότερος πολιτισμός στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η ύπαρξή του φτάνει ως τις μέρες μας.
Κύρια επιτεύγματα είναι:
  • Η δημιουργία του σημαντικού οικισμού Μπαντό σε βραχίονα του Κίτρινου ποταμού.
  • Στην περιοχή δημιουργήθηκαν αρκετοί οικισμοί με κοινό πολιτιστικό πλαίσιο βασισμένο στο κεχρί και τους χοίρους αλλά με αξιοσημείωτη ποικιλία.
  • Το 2.500 π.Χ ο λαός του Λόγκσαν σημειώνει αξιοσημείωτη υλική πρόοδο.
  • Χρησιμοποίηση του κεραμικού τροχού.
  • Υιοθέτηση αμυντικής στάσης με την κατασκευή όπλων και οχυρώσεων.
  • Εμφάνιση κοινωνικών τάξεων επιβολή της αριστοκρατίας, οι αρχηγοί της οποίας έκαναν συχνά πόλεμο.
  • Αξιοσημείωτη παράμετρος είναι πως ο Κίτρινος ποταμός θεωρείται ο πιο επικίνδυνος του κόσμου. Κατά τη διάρκεια της γνωστής ιστορίας έχει αλλάξει 26 φορές ρου δημιουργώντας αμέτρητα θύματα. Για αυτό το λόγο οι Κινέζοι τον αποκαλούν ποταμό της θλίψης.
  • Ο Γιού ο Μέγας (μυθικό πρόσωπο) υπήρξε ο ιδρυτής της πρώτης γνωστής κινέζικης δυναστείας των Ξία.
  • Οι Ξία οδήγησαν την Κίνα στον πολιτισμό. Σε αυτούς αποδίδεται το πρώτο ημερολόγιο. Έφτιαξαν στρατό. Επέβαλαν τη θέληση τους με τα όπλα και το θρησκευτικό φόβο που βασίζονταν στις ανθρωποθυσίες.
  • Το 1.750 π.Χ τους Ξία διαδέχτηκε η ισχυρότερη δυναστεία των Σανγκ.
  • Η Κίνα υπήρξε η μοναδική από τους πρώτους πολιτισμούς που θα έβγαινε με άθικτη την κυριαρχία της καθώς και τις παραδόσεις της.
           Συμπεράσματα:
  1. Για τους πρώτους πολιτισμούς της Ασίας μπορούμε να κάνουμε τις ακόλουθες παρατηρήσεις: Όσον αφορά στη Κίνα φαίνεται να ακολουθεί το δρόμο της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου. Δηλαδή η δημιουργία οικισμών επιφέρει κοινωνική ανισότητα και την επιβολή της αριστοκρατίας με επικεφαλής το μονάρχη. Οι μέθοδοι κυριαρχίας μοιάζουν επίσης αρκετά, δηλαδή η βία και ο θρησκευτικός φόβος που συντηρείται με τις ανθρωποθυσίες. Φυσικά και εδώ παρουσιάζεται υλική πρόοδος και πραγματοποιούνται τεχνολογικές καινοτομίες.
  2. Ο πολιτισμός Χαράπα στον Ινδό ποταμό δυστυχώς δεν άφησε γραπτές αποδείξεις. Ωστόσο οι ενδείξεις μαρτυρούν πως πρόκειται μάλλον για ειρηνικό λαό που όπως και οι Μινωίτες λάτρευαν τη θεά μητέρα που παραπέμπει σε μητριαρχικές κοινωνίες. Αν και πρωτοπόροι στον τομέα της αρχιτεκτονικής, δεν έχτισαν επιβλητικούς ναούς, όπως και οι Μινωίτες, αλλά ούτε ανάκτορα. Πιθανά λοιπόν στην κοινωνική διαστρωμάτωση του συγκεκριμένου πολιτισμού οι ανισότητες να ήταν ηπιότερες απ’ αλλού.
  3. Όμως ο πολιτισμός που δημιουργεί τα μεγαλύτερα ερωτηματικά είναι αυτός που δημιούργησε ο λαός του Χοράτ στις πεδιάδες της Νοτιοανατολικής Ασίας. Οι λόγοι είναι πως ενώ η οικονομία παρέμεινε απλή, στα επίπεδα της γεωργίας του χωριού και της οικοτεχνίας, παραδόξως πραγματοποίησαν τεχνολογικά άλματα. Μάλιστα στον τομέα της μεταλλοτεχνίας έκαναν ένα από τα πρώτα μεγάλα βήματα της ανθρωπότητας. Ωστόσο η άρνησή τους να φτιάξουν πόλεις, να κατασκευάσουν ναούς, να θεσμοθετήσουν πολιτικούς μηχανισμούς και να αναγνωρίσουν ηγεμόνες, όπως και η απουσία ιεραρχημένης κοινωνικής δομής, δημιουργεί το ερώτημα αν ο δρόμος προς τον πολιτισμό μπορούσε να είναι λιγότερο βίαιος και να αποφευχθούν οι κοινωνικές ανισότητες. Φυσικά η εξαφάνισή τους μαρτυρά μάλλον εγγενείς αδυναμίες, παρόλα αυτά δεν παύει να είναι η μοναδική περίπτωση μιας εναλλακτικής προσπάθειας δημιουργίας πολιτισμού, χωρίς συγκεντρωτική εξουσία και δουλοκτησία. Στην ουσία δηλαδή έχουμε να κάνουμε με την αξιοποίηση των θετικών επιτευγμάτων της τεχνολογικής προόδου και της αλλαγής του τρόπου παραγωγής παράλληλα με την αποφυγή των μειονεκτημάτων της αστικής ζωής και των ταξικών ανισοτήτων.

ΠΗΓΗ:TIME LIFE BOOKS/ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου