Translate

Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΑΡΧΑΙΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ

       ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΑΣΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ        
             MINOIKOS 2   Ο ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 

  • Το 6.000 π.Χ οι πρώτοι Μινωίτες φτάνουν στην Κρήτη και είναι άγνωστης προέλευσης
  • Το 1.900 έχουμε την ανάπτυξη του πιο ζωντανού πρώιμου πολιτισμού.
  • Καλλιέργεια κριθαριού, σιταριού, αμπέλου, ελιών.
  • Η προστασία από τη θάλασσα επιτρέπει το χτίσιμο πόλεων χωρίς τείχη
  • Η ναυτική παράδοση που δημιούργησαν επέτρεψε τη δημιουργία αποικιών στο Αιγαίο και ταυτόχρονα τον επηρεασμό τους από τους Σουμέριους και τους Αιγύπτιους.
  • Όπως μαρτυρούν οι διακοσμήσεις στους τοίχους επρόκειτο για ειρηνικό λαό που αφανίστηκε 1.000 έτη από την εμφάνιση του λόγω φυσικής καταστροφής.
  • Η γραφή του Γραμμική Α δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί. Αργότερα υιοθέτησαν τη Γραμμική Β.
  • Είχαν τα ανώτερα πλοία στη Μεσόγειο κάτι που βοήθησε στο να μην έχουν εχθρούς ικανούς να τους αντιμετωπίσουν στη θάλασσα.
  • Το 1.450 οι ανεξάρτητες ηγεμονίες επιτυγχάνουν την πολιτική ένωση υπό το βασιλιά της Κνωσού.
  • Αρχιτεκτονικά σε αντίθεση με άλλους πολιτισμούς απεχθάνονταν τη συμμετρία, κάτι που μαρτυρά και το παλάτι της Κνωσού που μοιάζει με λαβύρινθο.
  • Ο βασιλιάς είχε θρησκευτικά καθήκοντα και ήταν ο μεγαλύτερος επιχειρηματίας του νησιού.
  • Στην κοινωνική ιεραρχία υπήρχαν:
  1. Αριστοκρατία (Βασιλιάς, έμποροι, ιερείς).
  2. Μεσαία τάξη (τεχνίτες, γραφείς, καλλιτέχνες).
  3. Αγρότες, εργάτες γης, βοσκοί.
  4. Δουλοπάροικοι που ωστόσο ήταν σε καλύτερη θέση από άλλους πολιτισμούς.
  • Η σταθερή κοινωνική δομή αποτρέπει τις εξεγέρσεις. Επίσης σε γενικές γραμμές είχαν προφανώς περισσότερες κοινωνικές ελευθερίες.
  • Φαίνεται πως υπήρχε ισότητα μεταξύ φύλων.
  • Δημιούργησαν επιτεύγματα στην υδραυλική μηχανική.
  • Οι καλλιτέχνες υπήρξαν καινοτόμοι κι επέλεγαν χαρούμενα θέματα.
  • Δεν έχτιζαν επιβλητικά μνημεία αλλά απλούς ναούς, πίστευαν στη μεταθανάτια ζωή και υπέρτατη θεότητα του υπήρξε η θεά – μητέρα.
  • Το 1.400 π.Χ το νησί πέρασε στα χέρια των Ελλήνων, μετά από την φυσική καταστροφή (έκρηξη ηφαιστείου της Θήρας) που κατέστρεψε τον Μινωικό πολιτισμό.
Συμπεράσματα:
    1. Ο Μινωικός πολιτισμός ως πρώιμος πολιτισμός του ανθρώπινου γένους, πρέπει να είναι η μοναδική γνωστή περίπτωση στην οποία επιτυγχάνονται μερικές αξιοσημείωτες και ευχάριστες διακρίσεις συγκριτικά με τους άλλους σύγχρονους αλλά και αρχαιότερους του πολιτισμούς. Κατ’ αρχήν η έλλειψη σοβαρών απειλών λόγω της προστασίας από τη θάλασσα επιτρέπει στους Μινωίτες να χτίσουν πόλεις δίχως τείχη και να καλλιεργήσουν μια κουλτούρα ειρηνική σε γενικές γραμμές, η οποία αντανακλάται στις ειρηνικές και ευχάριστες καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις των ζωγραφισμένων τειχών. Ταυτόχρονα η ναυτική παράδοση των Μινωιτών τους επιτρέπει να γνωρίσουν και να συγκεράσουν θετικά στοιχεία γειτονικών και αρχαιοτέρων αυτοκρατοριών. Ωστόσο οι διαφοροποιήσεις τους είναι εμφανείς τόσο στην αρχιτεκτονική καθώς φαίνεται να απεχθάνονται τη συμμετρία και να αποφεύγουν το χτίσιμο μεγάλων και επιβλητικών ναών όσο και στις εικαστικές τέχνες. Επίσης αν και δεν απέφυγαν τη δουλοκτησία, οι δουλοπάροικοι μάλλον είχαν πιο ανθρώπινη ζωή και περισσότερα δικαιώματα από αυτούς των γειτονικών λαών.
    2. Ο βασιλιάς αν και είχε θρησκευτικά καθήκοντα και υπήρξε ο μεγαλύτερος «επιχειρηματίας» του νησιού όπως και στην Αίγυπτο εντούτοις πρέπει να υπήρξε λιγότερο συγκεντρωτικός από τον δεύτερο αφού επιτρέπει και την ύπαρξη ανεξάρτητης τάξης των εμπόρων. Την ευμάρεια του νησιού θα πρέπει να απολάμβανε - τηρουμένων των αναλογιών – η πλειοψηφία των κατοίκων εφόσον αποφεύγονταν οι εξεγέρσεις και υπήρχαν μεγάλες κοινωνικές ελευθερίες.
    3. Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο φαίνεται πως υπήρξε η ισότητα μεταξύ των φύλων που σε συνδυασμό με την θρησκεία, της οποίας υπέρτατη θεότητα υπήρξε η θεά μητέρα δίνουν την αίσθηση για καταγωγή των Μινωιτών από κάποια μητριαρχική κοινωνία, σαφώς πιο ανθρώπινη απ’ αυτή των Σουμέριων και των Αιγύπτιων. Ίσως αυτός να είναι κι ο λόγος που πουθενά δεν υπάρχουν αναφορές για ανθρωποθυσίες.

ΠΗΓΗ:TIME LIFE BOOKS/ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου